Da li znate koji vam je najveći neprijatelj pred spavanje?

Da, pogodili ste – mobilni telefon. Takozvano beskrajno buljenje u ekran tokom kojeg iznova gledate feed na društvenim mrežama, preostale neotvorene poslovne mejlove ili poslednju epizodu omiljene serije, nije nimalo bezazleno. Istraživanja iz 2019. godine pokazala su da je 29% roditelja gledalo telefone pre spavanja, a da se svaka četvrta osoba (obuhvaćena istraživanjem) budila barem jedanput u toku noći da proveri svoje uređaje.

Prilično frapantne činjenice su tu da vas podsete kolika opasnost se krije iza ovakve aktivnosti, a na nama je da vam ukažemo na nekoliko saveta kako da minimizujete vreme provedeno uz telefon i to pred samo spavanje:

 

#1 Pronađite vaš takozvani ’’oportunitetni trošak’’

 

 

To ukratko znači: razmislite koliko vremena ćete dodatno imati za spavanje (i manju neispavanost ujutru) ukoliko skratite vreme koje ćete uveče provesti ispred mobilnog telefona. Naučno je dokazano da jaka svetlost (pogotovo ona plava sa ekrana) ima efekte koji su povezani sa oslobađanjem melatonina koji ometa vaš san. Relacija u ovom smislu je jasna. Ukoliko baš ne možete izdržati da ne pogledate telefon, što zbog posla ili privatnih momenata, to vreme skratite na minimum i okrenite se ka čitanju omiljene knjige ili meditaciji.

 

#2 Uticaj ’’grudve snega’’

 

 

Baš kao što vreme provedeno ispred ekrana može da poremeti san, tako i problemi sa spavanjem poput nesanice ili apneje mogu da vas navedu da provedete više vremena zalepljeni uz vaš telefon. Ako se probudite usred noći, pročitajte knjigu, odradite nekoliko poza joge ili meditirajte. Relacija je i sledeća: što više vremena provedete zureći u ekran, manje ćete vremena izdvojiti za bavljenjem fizičkom aktivnošću. Ne samo da će  kvalitetan trening kasnije uticati na isto toliko kvalitetan san, već ćete i vi biti zadovoljniji.

 

Šta pokazuju istraživanja?

 

Novo istraživanje predstavljeno na godišnjem sastanku Evropskog društva za endokrinologiju, otkrilo je da su tinejdžeri koji su na svojim ekranima provodili više od četiri sata dnevno zaspali u proseku 30 minuta kasnije od onih koji su na svojim uređajima provodili manje od sat vremena dnevno. Smanjivanje njhovog večernjeg izlaganja ekranima tokom sedmodnevnog perioda je poboljšalo kvalitet sna i redukovao osećaj umora. Upotreba telefona bi mogla biti prihvatljiva u situacijama poput slušanja opuštajuće muzike ili čitanja e-knjiga uz opciju blokiranja plavog svetla.


Stoga, nadamo se da ćete svoje vreme provedeno uveče na mobilnom telefonu značajno redukovati, zbog vašeg zdravlja i kvalitetnijeg sna, jer toliko malih, a značajnih aktivnosti je potrebno preduzeti kako biste se bolje osećali.

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *