Zašto, Kada i Kako Napraviti Pauzu u Treningu?

Mnogi vežbači se uplaše od same reči „pauza“ jer odmah pomisle na sve propuštene treninge, izgubljenu kondiciju i snagu, plaše se neželjenih kilograma i ostalih posledica neakivnog života. Ono što zaboravljaju jeste ljudska potreba za odmorom i pauzom u svakodnevnom životu, koja je potpuno normalna, ali i neophodna. 

Psihički odmor, kao i fizički, daje vam priliku da se „restartujete“, tj da zastanete, odmorite se, a potom napravite i pregled vašeg progresa, mesta na kojem sada i preispitate svoje željene ciljeve. Možda vam prvobitne želje više nisu izazovne, ili ste ih već odavno ostvarili? Možda sada želite nešto više ili nešto drugačije? Ili možda, sasvim suprotno, ne idete putem kojim ste planirali ili se progres odvija isuviše sporo i zahteva promenu?

Dođe trenutak u periodu treniranja svakog izdržljivog sportiste, ali i rekreativnog vežbača, kada mora da napravi pauzu.

ZAŠTO napraviti pauzu

 

Kako kada i zašto napraviti pauzu u treninguMnogi sportisti znaju da je pravilan odmor nakon treninga i povremeno pravljenje pauze osnova za uspeh, ali većina i dalje oseća grižu savest ako propusti uzastopni dan treninga ili napravi pauzu od par dana.

Telo se obnavlja i jača upravo u vremenu između treninga ili u povremenim pauzama. 

Zbog toga će se sportske performanse (fizičke, ali i psihičke) unaprediti samo ukoliko dozvolite sebi pravilan odmor. Fizički – odmor je neophodan da bi se mišići odmorili, popravili i ojačali; Psihički – izgradnja mišića u danima odmora može pomoći rekreativcima da bolje održe balans između kuće, posla/škole, i ličnih fitnes ciljeva.

Dopustite promenu i razdrmajte malo rutinu vežbanja. Videće kako vam se nivo stresa drastično smanjio!

Pauza neće pomoći samo da se opustite, već će vam pomoći da održite motivaciju na treninzima. Priznajte da je teško, bez obzira na kom ste nivou, da stalno održavate fokus i budete posvećeni tome što radite.

 

KADA napraviti pauzu

 

Znati kada je pravo vreme za pauzu može biti teško. Pauze se uglavnom prave, i možda je najbolje vreme za njih, odmah nakon intenzivnog treninga, vaše najbitnije utakmice, sezone ili nekog za vas bitnog događaja. Tada ste, uglavnom, najviše pod stresom i metalna pauza će vam biti najkorisnija.

Vreme za pauzu je onda kada su vaša motivacija i uzbuđenost i dalje na prilično visokom nivou. Jednom kada izgubite fokus biće teže da se oporavite i da pronađete vašu motivaciju opet, zato pazite da ne doživite potpuni slom.

Postoje dve vrste oporavka:

  • Kratkoročni (neposredni) oporavak:
    Kratkoročni oporavak je oporavak od izrazito intenzivnog treninga ili takmičenja. Nekada se naziva i aktivni oporavak, jer podrazumeva vežbe niskog intenziteta koje se praktikuju neposredno nakon napornog rada ili vežbanja („cool-down“ faza). Ove vežbe će unaprediti performanse vežbača.
  • Dugoročni oporavak:
    Dugoročni oporavak odnosi se na vežbače koji imaju sezonske treninge (ili pripreme). Može podrazumevati i profesionalne sportiste ali i rekreativne vežbače koji imaju određeni plan godišnjeg treninga. Većina dobro osmišljenih programa treninga će uključivati oporavke (odmore) koji će trajati danima, a nekad čak i nedeljama i oni su uračunati u godišnji raspored treninga.
    To je i razlog zašto sportisti i treneri menjaju svoje programe treninga tokom cele godine, dodavajući kondicione treninge, menjajući vrste vežbi, i prave promene u intezitetu izvođenja samih vežbi, vremenu trajanja…

* Obe vrste oporavka su važne za postizanje optimalnih sportskih performansi. 

Možda će biti neophodno da uzimete male pauze tokom treninga da biste povratili želju i snagu. Ne mora svaka pauza da bude dugačka, ili da bude nakon treninga. Dozvolite sebi kratke trenutke da se povežete sa ostalim aspektima iz vašeg života tokom treninga – to vam može vratiti snagu i volju. Setitite se zašto volite sport ili zašto radite određene vežbe i nastavite dalje još bolji!

KAKO napraviti pauzu

 

Izazov za mnoge sportiste je da otkriju najbolji način i vreme njihovog odmora, bez ometanja treninga i vežbi. Jedan od načina je da odredite period koliko će pauza trajati i pre nego što je počela. Može da bude dan, nedelja, možda i mesec – u zavisnosti od toga kako se osećate.

Jednom kada ste odredili trajanje svog odmora – morate u potpunosti ispoštovati! Samo budite sigurni da ste se potpuno odmorili i oporavili pre nego što se vratite treninzima!

Glavna briga uglavnom je gubitak vežbanja tokom pauze. Iako je to legitiman razlog za brigu, postoji nekoliko načina kako da pametno i produktivno iskoristite odmor i da se vratite bolji nego što ste bili. Najbolji način za to je da se tokom odmora fokusirate i poradite na svojim slabostima.

Aktivnosti poput skijanja, treninga snage, biciklizma ili trčanja mogu da vam pomognu u rešavanju problematične oblasti dok preusmeravate svoju energiju na nešto novo.

 

NAPRAVITE PAUZU

 

Iako psihički odmor može izgledati kao zastrašujuća stvar, on takođe može biti jedan od najvažnijih delova vašeg treniranja. Vreme provedeno odmarajući i daleko od vežbanja će vam pomoći da razmislite o tome šta je to čime se bavite i zašto se bavite baš time.

Iskoristite pauzu kako bi analizirali dosadašnje postignuće, trenutno stanja i prvobitne ciljeve za budućnost. Korigujte ukoliko je došlo do nepravilnosti u planu i usredsredite se na novi plan treninga kojim ćete se baviti.

Nemojte se plašiti pauza i odmora. Životi sportista su prepuni izazova i  dopuštanje sebi da se odmorite je jedna od najbitnijih stvari koju možete da uradite kako biste postigli potpuni uspeh. Setite se da je vašem telu, s vremena na vreme, potrebna prilika i vreme da se ono samo oporavi i obnovi.

Proces obnove je deo celokupnog procesa. Kada se budete vratili vašim treninzima osetićete se odmorno, osveženo i još najbitnije – još snažnije, sa više volje i snage za rad na sebi.

Nakon pravilnog odmora, spakujte opremu, odaberite omiljenu disciplinu, uzmite svoju FitPass karticu i nazad na trening!

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *