Kako hormon stresa utiče na vaš organizam?

Kortizol poznatiji kao hormon stresa direktno utiče na mnogo procesa u našem telu. Sigurno ste čuli nekoliko puta „sve je to na nervnoj bazi“. Dobro ste čuli jer tako i jeste.

Kada vam kaže doktor – smanjite slano, izbacite gazirano, povećajte fizičku aktivnost…to vam je jasno na koji način da sprovedete. Ali, kada vam kaže: smanjite stres, pitate se kako? Stres je deo svakodnevnog života i ne možemo da ga eliminišemo. Ono što možemo jeste da naučimo kako da se nosimo sa njim, a ono što je možda još važnije – naučite šta je vredno nerviranja, a šta ne! To već može svako. Osobe koje su konstantno u „stres mood-u“ najčešće su sami svoji dželati. Postoje načini da naučite da prihvatite određene situacije, kao i da sortirate šta je uopšte vredno „živaca“.
To se zove rad na sebi.

Prekomerno lučenje kortizola blokira proces gubljenja kilograma! Takođe, ubrzava starenje i narušava imunitet. Toliko je moćan da, slikovito objašnjeno, vi zakoračite jedan korak napred, a on vas odgurne dva koraka nazad. Sigurno ste pročitali/čuli da su predugi treninzi kontraproduktivni. Trening jeste stres za telo (to ne znači da ne trebate da trenirate) već to znači da bi trening trebalo da traje onoliko koliko je potrebno, ne više od toga. Nemojte misliti da ste “spalili” salo ako ste 3h radili kardio. Kortizol otpušta nadbubrežna žlezda pod uticajem psihičkog i fizičkog stresa. On razara mišićno tkivo i ima suprotno delovanje od testosterona, hormona rasta i insulina. Zapravo želi da sačuva glikogen u mišićima. Da bi sačuvao preostali glikogen razara mišićno tkivo i deluje katabolički. Kortizol takođe utiče na „pakovanje“ masnih naslaga.

Pored toga, jako bitnu ulogu ima pravilna ishrana bez gladovanja. Glad je ozbiljan atak na organizam. Gladovanjem nije omogućeno normalno fukncionisanje organizma i samog mozga, pa postajete dosta osetljiviji na spoljne uticaje.

Još jedan od bitnih faktora jeste san. Kvalitetnim snom pružate telu potrebno vreme da se oporavi i regeneriše, pa ste samim tim odmorniji i spremniji na ono što sledi u toku dana.

Pa da rezimiramo. Pametan trening, dobro izbalansirana ishrana i kvalitetan san, doprineće smanjenju stresa i učiniće da se osećate spremnije za svakodnevne izazove.


Tekst je autorski i kreiran od strane naših brend ambasadora Marka Spasojevića i Višnje Pešić.

Za više detalja i pitanja, možete ih zapratiti na Instagram profilima:

Marko Spasojević: marko_spasojevic

Višnja Pešić: visnja_pesic

Za više fitness inspiracije posetite njihov zvaničan sajt: https://www.fitnesssrbija.net/

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *