5 hormona za koje svaka aktivna žena treba da zna

Hormoni su jedan od glavnih signalnih sistema našeg tela. Oni usmeravaju biohemijske poruke koje regulišu sve, od seksualnog nagona do metabolizma, raspoloženja, spavanja i plodnosti. S obzirom na količinu informacija koje prenose, lako je uvideti kako mešani signali utiču na celokupni osećaj i funkcionalnost čoveka.

 

Međutim, jedan od prirodnih načina za održavanje hormona pod kontrolom je – vežbanje, a nauka i dalje otkriva dodatne benefiti znojenja na naš celokupan organizam. Zaključuje se da je mišić u neku ruku još jedan endokrini organ koji igra ključnu ulogu u telu.

 

Naša fitnes rutina utiče posebno na 5 hormona: irisin, estrogen, testosteron, hormon rasta i kortizol. Ukoliko ih aktiviramo na pravi način možemo živeti bolji, zdraviji i ispunjeniji život.

 

Na šta utiče svaki od ovih hormona i na koji način možemo poboljšati performanse?

 

Irisin

 

Funkcija: Irisin se doslovno naziva i hormonom vežbanja. Nedavno istraživanje pokazalo je da se bori protiv masti na dva načina: prvo aktivira gen koji lošu masnoću pretvara u dobru, a drugo – nediferenciranim matičnim ćelijama naređuje da postanu ćelije za izgradnju kostiju, a ne one za skladištenje masti. Takođe, može zaštititi moždane ćelije od povreda i starenja.

Kako vežbanje utiče: Znojenje stimuliše proizvodnju irisina u telu. U jednom istraživanju, popodnevne sesije umerenog intenziteta ili HIIT trening povećali su procenat ovog hormona za 12% kod grupe gojaznih žena. U drugoj studiji pokazuje se da vežbe opterećenja takođe povećavaju irisin, tako da lepši pol ne treba bežati od težina.

 

Estrogen

 

Funkcija: Estrogen je najvažniji ženski polni hormon i igra glavnu ulogu u razvoju fizičkih karakteristika poput dojki, menstrualnom ciklusu i reprodukciji. Takođe, utiče na zdravlje kostiju, holesterol i na još mnogo toga.

 

Kako vežbanje utiče: Ženama je potreban estrogen, ali previše istog dovodi do faktora rizika za rak dojke. Mnogi višak estrogena dobijaju iz nekoliko razloga povezanih sa savremenim životom – sve od pesticida do pilule. Većina žena počevši od 35. godine života dodatno luči estrogen, a upravo je vežbanje to koje omogućava da se ovaj trend preokrene. Na ovaj način vežbanje smanjuje rizik od raka dojke, jednog od sve češćih bolesti žene modernog doba.

 

Testosteron

 

Funkcija: Testosteron je muški polni hormon, ali se luči i u ženskim telima samo u manjoj količini. Igra glavnu ulogu u rastu mišića i obnavljanju mišićnih proteina koji su oštećeni vežbanjem.

Kako vežbanje utiče: Zdravstvene dobrobiti testosterona uzrokovanim vežbanjem uključuju sve od jačanja seksualnog nagona, do povećanja mišićne mase i smanjenja sala na stomaku. Više o ovom hormonu pročitajte OVDE.

 

Hormon rasta

 

Funkcija: Hormon rasta igra mnoge uloge u našem telu uključujući doprinos snazi mišića i kostiju, pa do regulisanja metabolizma masti.

Kako vežbanje utiče: Naše telo periodično luči ovaj hormon, najčešće tokom spavanja, ali dokazano je da su određeni tipovi vežbanja aktivnost koja stimuliše hormon rasta u većim količinama. Te vrste treninga uključuju eksplozivne pokrete, HIIT treninge i vežbe koje uključuju ozbiljan otpor odnosno velike težine.

 

Kortizol

 

Funkcija: Možda ste čuli da se kortizol naziva i hormonom stresa i to sa dobrim razlogom. U osnovi ovaj hormon je zadužen za regulisanje promena u telu koje se dešavaju kao odgovor na anksioznost i napetost. Oni koji osećaju pritiske savremenog života (svi) uglavnom imaju višak kortizola u cirkulaciji, što povećava salo na stomaku.

 

Kako vežbanje utiče: Studije su dokazale da vežbanje niskog intenziteta može smanjiti nivo kortizola, dok vežbanje visokog intenziteta povećava lučenje ovog hormona. Međutim, ovaj porast se smatra akutnim, a ne hroničnim, tako da ne dovodi do dugotrajnih posledica. Jedna od vrsta vežbanja koja dovodi do hroničnog povećanja kortizola je intenzivni trening izdržljivosti, pa ukoliko ste sportista koji ove treninge svakodnevno sprovodi, neophodne su vam dodatne mere suzbijanja kortizola, poput unošenja dodatnog vitamina C. Za sve ostale važi pravilo – ciljajte na pametno preopterećenje praćeno aktivnim i adekvatnim odmorom.


Pozitivnih strana vežbanja ima mnogo, a aktiviranje hormona je samo jedna od njih. Nastojte da živite bolje, aktivnije i zdravije, pa svoju FitPass članarinu nabavite već danas!

 

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *