Kako nam se oblik tela menja s godinama?

Bez obzira da li smo jabuke ili kruške tip, naš oblik tela će se svakako menjati s godinama. Ova metamorfoza se dešava zbog faktora koje možemo svrstati u dve kategorije: one koje možemo da kontrolišemo i one koje ne možemo. Količina ovih promena je posebno povezana sa životnim stilom, a naročito sa vežbanjem, načinom ishrane i pušenjem. 

 

Telo se sastoji iz par komponenti: pre svega kostiju, mišića, masti i vode. Promene u telesnom sastavu (relativni udeo u težini koja svaka od ovih komponenti čini) obično se dešavaju kako vreme odmiče čak i kad nema ukupne promene u telesnoj težini. Na primer, verovatno je da će se smanjiti količina vode koja je u našem telu s godinama.

Generalno, količina masti koja se nalazi u telu raste iz godine u godinu, dok se mišićna masa, nemasno tkivo i gustina kostiju smanjuju. Ukupna telesna voda će se takođe smanjivati. Ove promene uzrokuju vidljive manifestacije i fizički na telu, ali i u samom osećaju.

 

Masti

 

Ukupna telesna težina varira u zavisnosti od broja kalorija koje unosimo u odnosu na kalorije koje sagorimo. Ukoliko unesemo više nego što sagorimo, vremenom ćemo se ugojiti. Naše telo te dodatne kalorije ili energiju skladišti u vidu masnog tkiva, umesto da je koristi za napajanje mišića. 

Takođe, važno je napomenuti da su mišići metabolički aktivniji od masnog tkiva, pa sagorevaju više energije. Svaki gubitak mišićne mase usled starenja može vremenom promeniti telesnu kompoziciju i dalje ubrzati povećanje masti.  

 

U kojim regijama žene dobijaju masne naslage

 

Kod žena pad estrogena koji dolazi sa menopauzom poklapa se sa pomeranjem skladištenja masti sa donjeg dela tela (oblik kruške) prema srednjem (oblik jabuke). Ova masnoća na stomaku sastoji se od potkožne masti (ispod kože stomaka) i visceralnog masnog tkiva (masti koja se nakuplja oko organa duboko u abdomenu). 

 

Istraživanje iz 2008. nad 44.000 žena koje su naučnici pratili u periodu od 16 godina, dokazuje da su one koje su imale širi obim struka imale i veći rizik od smrtnosti usled srčanih bolesti i raka od onih sa manjim obimom. Preciznije, one žene koje su imale obim struka veći od 89cm imale su dvostruko veći rizik od žena sa obimom manjim od 71cm. 

 

U kojim regijama muškarci dobijaju masne naslage

 

Kod muškaraca pad nivoa testosterona s godinama smanjuje preraspodelu masti, pa to dovodi do povećanje obima struka, a smanjenje obima kukova. Međutim i potkožna i visceralna masnoća se može smanjiti kako načinom ishrane, tako i vežbanjem. 

Obim struka kod žena ne bi trebalo da prelazi 89cm, a kod muškaraca 102cm. 

 

Mišići

 

Kod zdravih odraslih ljudi, mišićna masa čini između 40 i 50% ukupne telesne težine. Kako starimo, gubitak mišićnog tkiva i snage (sarkopenija) rezultat je smanjene aktivnosti. Neki istraživači procenjuju da se posle 30. godine života svake godine gubi 1% mišićne mase. 

 

Mišići sagorevaju više kalorija od masti, pa tako ukupan udeo mišića u telu dosta utiče na težinu i zdravlje, odnosno gubitak snage i smanjenu mobilnost.

Kako bismo održali mišiće tokom godina, obavezna je fizička aktivnost i to ona sa otporom. Čak i ljudi u svojim osamdesetim ili devedesetim godinama mogu dobiti snagu laganim vežbama sa otporom. 

 

Visina 

 

Ne samo da se godinama širimo, nego postajemo i kraći. Studija iz Engleske dokazala je da fizički rast opada prosečnom godišnjom stopom između 0,08 i 0,1% za starije muškarce i 0,12 i 0,14% za starije žene što rezultira smanjenjem visine tokom života između 2 i 4cm. Međutim, naučnici ističu da je u suštini ovome uzrok to što nam opada mišićna masa i smanjuje se gustina kostiju. 

U svakom slučaju, vežbanje i aktivan život je jedna od stavki za dugovečan i dobar život, tako da se pokrenite već danas! Na vama je da izaberete sportski objekat i učestalost, a FitPass pruža sve ostalo.

 

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *